mercoledì 17 agosto 2011

متن گفتار روزانه سازگارا مورخ سه شنبه 25 امرداد


سه شنبه 25 اَمرداد نود 16 آگوست 2011 میلادی
امروز درباره 14 موضوع صحبت می کنیم.
موضوع اول این که گروهی از جوانان تهرانی در فیس بوک با هم قرار گذاشتند که شیشه های ماشین مردم را سر چهارراه ها بشویند و پول اش را به کودکان کار بدهند. کار انسانی که باید آفرین گفت اما جالب این است که سایت تعامل از سایت های حکومتی وحشت کرده است و گفته است جلوی این کار باید گرفته شود چون ممکن است عواقب سیاسی داشته باشد.نشان دهنده همان داستان ترس حکومت از کار جمعی و شبکه سازی است.
نکته دوم این که هیلا صدیقی شاعر جوان امروز در شعبه 26 دادگاه انقلاب محاکمه می شود. او دیروز در فیس بوک خود اش نوشت فردا صبح شعبه 26 دادگاه انقلاب من و ایمان قلبی، قاضی و اتهام و خدای ناظر و دعای خیر شما. دعای خیر ما بدرقه راه او باشد، جرم او اقدام علیه امنیت ملی است امنیتی که با چند بیت شعر این چنین به لرزه درآمده است.
نکته سوم این که عیسی سحرخیز روزنامه نگار شجاع ایرانی از زندان به انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی که اخیرا  اعلام وجود کرده نامه ای نوشته و درخواست عضویت کرده که این انجمن هم با افتخار این تقاضا را می پذیرد.
نکته چهارم این که معاون خانه کارگر اهواز 400 نفر از کارکنان شرکت پیمانکاری متروی اهواز هفت ماه است که حقوق نگرفته اند اما از ترس بیکاری حتی اعتراض هم نمی کنند.
نکته پنجم این که رییس اتحادیه لبنی گفته بعد از اجرای طرح یارانه ها تولید این محصولات چهل درصد کاهش پیدا کرده است و بخش بزرگی از کارگران در آستانه بیکاری قرار گرفته اند. او گفته با افزایش صد در صدی قیمت شیر خرید این محصول پنجاه درصد کاهش پیدا کرده است یعنی مردم توان خرید شیر را ندارند.
نکته ششم این که جمعی از استادان و کارمندان دانشگاه آزاد سنندج در اعتراض به نوشته ای که بخش فرهنگی دانشگاه در توهین به شهروندان اهل تسنن نوشته است دو روز است که دست به تجمع زده اند.
نکته هفتم این که آقای محسنی اژه ای دادستان کل کشور خبر از این داده است که چهار نفر از مسوولین دولتی که دستگیر شده بودند با صدور کیفرخواست روانه دادگاه می شوند. همین طور دو نفر از جن گیر ها و آقای ملک زاده معاون چند روزه وزارت امورخارجه هم کماکان در زندان است.
 از سوی دیگر آقای احمدی نژاد در تهدیدی برای آقای خامنه ای و سپاه پیغام کرده است که اگر فشار روی او و حلقه نزدیکان او افزایش پیدا کند به مردم اعلام می کند که بررسی کرده است و بیش از دوازده میلیون رای نداشته ام و استعفا می دهم و کنار می روم. ظاهرا این تهدید کارگر واقع شده است و آقای خامنه ای هم اکیدا دستور داده اند که او را تا پایان دوره نگه دارند علی رغم این که گروه های متخاصم و به خصوص بخش هایی از سپاه فشار زیادی برای برداشتن او می آورند.
آقای احمدی نژاد براد خودش را هم از مسوولیت دبیری پدافند غیر عامل عزل کرد. برادر او از منتقدین پر و پا قرص آقای مشایی بود.
نکته هشتم این که انتشارات پیدایش خبر داده که برای چاپ دفتر دوم از خمسه نظامی ، منظومه خسرو و شیرین، ارشاد دستور داده است که پاره ای از ابیات این اثر کلاسیک حذف شود. پاره ای از ابیات که بین خسرو و شیرین صحبت آغوش و به خلوت رفتن است باید حذف شود. مغز های مریض و منحرف جنسی که از هنر درکی ندارند بعد از نه قرن می خواهند آثار کلاسیک ادبیات فارسی را سانسور کنند.
نکته نهم این که مجله اشپیگل خبر داده که از چهار متهم پرونده رفیق حریری که دادگاه اعلام کرده است، سه نفر آنها در ایران هستند.
نکته دهم این که جوان آن-لاین گفته که گروه انحرافی می خواهد به دنبال به دست گرفتن مجلس باشد و اختیارات رهبری را کم کند و این کار را با همراهی اصلاح طلبان انجام می دهد. البته هیچ کدام نمی تواند صحت داشته باشد چون مجلس دستی به قانون اساسی ندارد ولی این طور آسمان و ریسمان بافتن نشانه جنگ سپاه علیه حلقه احمدی نژاد است.
سایت مشرق هم گفته گروه انحرافی قصد دارد معاونت حفاظت اطلاعات در نهاد ریاست جمهوری درست کند و به این ترتیب یک سازمان امنیت موازی شکل دهد. موضوعی که بعید است اتفاق بیافتد اما نشانه خط و نشان کشیدن ها است.
نکته بعدی این که آقای نیکولای پتروشف دبیر شورای امنیت روسیه دیروز وارد تهران شد تا طرح گام به گام را پیگیری کند. مقامات ایرانی قبلا موافقت کرده اند و به موجب آن به ازای هر قدمی که ایران در راستای پاسخوگی برمی دارد بخشی از تحریم ها کاهش پیدا می کند.
نکته دوازدهم این که مخالفان قدافی گفته اند که دو سوم شهر زاویه و اتوبان تونس به طرابلس را در اختیار دارند و به ترتیب راه تدارکاتی قدافی را بسته اند و آماده فتح پایتخت می شوند.
نکته سیزدهم این که سازمان ملل گفته بیش از پنج هزار آواره فلسطینی از لاذقیه فرار کرده اند چرا که از هر جنبده ای از زمین و دریا توسط ارتش هدف قرار می گیرد. استان حمص هم شاهد عملیات های ارتش سوریه بوده است.
اما بحث آخر ما در خصوص تحربیات کشورهای دیگر: دیروز درباره آکسیون موفق مسافرین آزادی علیه تبعیض نژادی در ایستگاه های اتوبوس را هدف گرفته بود و موفق شد صحبت کردیم. آقای جان لوییس از مسوولین این آکسیون که خیلی هم کتک خورد و به زندان رفت از سال 1987 نماینده مجلس آمریکا از ایالت جورجیا بود و در سال 2009 در مراسم تحلیف آقای اوباما وقتی آقای اوباما عکس های امضا شده اش را به حاضرین می داد نوشت: جان! به خاطر توست که من الان اینجا هستم. امری که لوتر گینک در مصاحبه با بی بی سی در سال 1964 پیش بینی کرده بود که با توجه به تغییرات بزرگی که جامعه آمریکا کرده من بعید نمی دانم که تا چهل سال بعد ما رییس جمهور سیاه پوست هم داشته باشیم. آرزو و پیش بینی که چهل و چهار سال بعد به نتیجه رسید.
خانم کاندولیزا رایس هم یک برای من نقل می کرد که وقتی من دختر بچه کوچک سیاه پوستی در ایالت آلاباما بودم و حتی جرات نداشتیم کنار خیابان بیاستیم و یک همبرگر گاز بزنیم هرگز فکر نمی کردم که روزی وزیر خارجه این مملکت بشوم. او نکته اش این بود که تغییراتی که در پی شکسته شدن نُرم های غیر عادلانه به وقوع می پیوندد بسیار بزرگ تر از چیزی است که فکر می کنیم.
این امر در مورد ایران هم صدق می کند، آکسیون های کوچک به شرطی که درجهت مشروعیت زدایی از نظام ظالمانه باشد و درست برنامه ریزی شده باشد. گاهی آنچنان شالوده یک نظام را می شکند که هرگز کسی تصوراش را نمی کرده است. همین مقاومت های کوچکی که مثلا در مقابله با تفکیک های جنستی، جمع آوری آنتن های ماهواره و ده ها کار کوچک بزرگ دیگر به شرط این که خوب سازمان دهی شود تغییرات بزرگی را به بار خواهد آورد.
اندکی صبر سحر نزدیک است
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی V

Nessun commento:

Posta un commento