giovedì 19 luglio 2012

اشارات مهم خاتمی راه حل بحران حاکم بیانیه شماره 17 موسوی است



اینروزها حرفهای سید محمد خاتمی موجب واکنش عده ای شده است ،و بعضا" با فحاشی میخواهند حقانیت خود را نشان بدهند گویی هر کسی ناسزای بدتری بگوید محق تر است


با این مقدمه از همه دوستان دعوت میکنم که دوباره حرفهای او را بخوانند و بعد ببینیم چه چیز را میخواهیم و در عالم حقیقی چقدر شانس بدست آوردنش را داریم . نکته مهمی که خاتمی گفت اشاره به بیانیه 17 میرحسین بود که در اینجا میگذارم
.



اشارات مهم خاتمی در تازه ترین دیدارش
راه حل بحران حاکم
بیانیه شماره 17 موسوی است

اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، که از انجمن های پایه ای خط امام است با محمد خاتمی دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار فضای امنیتی حاکم، بحران اقتصادی حاکم و خطراتی که ایران را تهدید می کند مطرح شد و در جمع بندی آنها خاتمی به دو نکته مهم اشاره کرد که می خوانید. نخست این که ظاهرا در راس حاکمیت "همه" رسیده اند به این نتیجه که راه برون رفت از بحران اجرای قانون اساسی است، یعنی همان بیانیه 10 ماده ای که آیت الله خمینی در زمان خود صادر کرده بود و نکته دوم اشاره به بیانیه شماره 17 میرحسین موسوی. این جمله چنان بیان شده که ظاهرا گفتگوئی نیز در راس حاکمیت با میرحسین موسوی انجام شده و او روی اجرای این منشور تاکید کرده است. این دو نکته استنباط ما از متن سخنان محمد خاتمی است که می خوانید:

نشانه هایی برای تغییر فضا هست، هرچند خیلی چشمگیر نیست! تبعات اجتماعی بحران اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم بسیار خطرناک است و باید هر چه زودتر برای آن فکری کرد.

باید به ظرفیت های معطل مانده و اجرا نشده قانون اساسی توجه نمود و برای اجرای کامل آن تلاش کرد. همه می گویند قانون اساسی باید اجرا شود. ما گفته ایم قانون اساسی را قبول داریم و آن را عامل اصلی نظم در جامعه می دانیم؛ جناب مهندس موسوی گفته اند مبنایشان همان بیانیه شماره ۱۷ است که بر حرکت در چارچوب قانون اساسی و اجرای بدون تنازل آن تأکید دارد. باید گروه های حقوقی و سیاسی تشکیل داد و روی این موضوع بحث کرد. ما اصولی داریم: اسلام، قانون اساسی و جمهوری اسلامی. اما این منافاتی ندارد با این که به بعضی امور انتقاد داشته باشیم. از جمله اصول ما این است که ما از حقوق کسی که با ما نیست، ولی برانداز هم نیست دفاع می کنیم. اگر کسی برانداز نبود باید در عین مشخص کردن مرزهای هویتی از حقوقش دفاع کرد.

درمورد انتخابات آینده ریاست جمهوری نظر من رسیدن به اجماع در میان اصلاح طلبان است. در عین حال که اگر قرار است شاهد انتخابات پرشوری باشیم، باید فضای مناسب نیز مهیا گردد و عمده این مسؤولیت مهم متوجه حکومت است که باید فضای مناسب را فراهم آورد. مباحثی که در فضای کنونی مطرح می شود و نام هایی که به میان می آید بیشتر در حد گمانه زنی است. ما دغدغه ها و مطالبات خودمان را داریم و باید آنها را مطرح کنیم.

باید تلاش کنیم تا بتوانیم گامی به جلو برداشته و تغییراتی هرچند کوچک را رقم بزنیم. نباید انتظار برآورده شدن حداکثرها را در زمان های کوتاه داشت. باید واقع بین بود و گام هایی برای عبور از فضای امنیتی کنونی و برطرف شدن مشکلات برداشت.

پیک نت 29 تیــــــر


Nessun commento:

Posta un commento