domenica 28 febbraio 2010

مرحوم آیت الله منتظری : جنبش سبز نباید برای رسیدن به اهداف خود عجله و بی حوصلگی بخرج دهد

درزیر جواب ستوالاتی که ازمرحوم آیت الله منتظری درباره جنبش سبز پرسیده شده بود را میگذارم که بنظرم حاوی نکات بسیار مهمی است باشد که گفته هایش را شمع راهمان قرار دهیم

پاسخ آيت الله العظمي منتظري به پرسش هایی پيرامون جنبش سبز مردم ايران ‏


‏بسمه تعالي ‏


‏ محضر حضرت آيت الله العظمي منتظري دام عزه العالي
‏ ‏همان گونه كه مستحضريد ملت ايران جهت دستيابي به اعتلاي سياسي ، اقتصادي‏ ‏و اجتماعي خود، قبل از انتخابات مطالبات بحقي را مطرح مي‎نمود، و براي تحقق‏ ‏اين مطالبات با شور و نشاطي بي شائبه در انتخابات شركت كرد; اما صاحبان‏ ‏قدرت با مددگيري از آراء مهندسي شده نتيجه انتخابات و وضعيت جامعه را‏ ‏به آنچه امروز شاهد آن هستيم مبدل نمودند.
‏ ‏"جنبش سبز" در پيگيري مطالبات جامعه ، پس از انتخابات توانست‏ ‏خواسته هاي اكثريت ملت ايران را نمايندگي كند و در اين مسير زندانها و‏ ‏شكنجه هاي وحشتناك قرون وسطايي را تحمل كرده و حتي شهدايي را تقديم‏ ‏نمود، تا با اصرار بر دوري از خشونت به آرمانهاي خود دست يابد; كه با لطف‏ ‏و رحمت الهي ، اين جنبش در سرتاسر ايران گسترش يافت ; لذا مردم در ادامه‏ ‏مسير نيازمند پاسخ به سؤالات متعددي هستند كه در ذهنشان شكل گرفته‏ ‏است .
‏ ‏مستدعي است با پاسخ خود جهت اعتلاي هرچه بيشتر جنبش موجب هدايت و‏ ‏دلگرمي ملت مظلوم و ستمديده باشيد.
‏ ‏به نظر حضرتعالي :
‏ ‏1 - جنبش سبز مردم ايران چه دستاوردهايي طي مدت اخير داشته است ؟
‏ ‏2 - چه عواملي مانع از گسترش و توسعه جنبش سبز مردم خواهد شد و راه‏ ‏دستيابي به اهداف را طولاني تر مي‎كند؟
‏ ‏3 - راههايي كه موجب تقويت و مصونيت نسبي جنبش خواهد شد كدامند؟
‏ ‏4 - چه توصيه هايي براي اعتلاي بيشتر جنبش مي‎فرماييد؟

‏ ‏
پاسخ آیت الله العظمی منتظری

‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏

(ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم )‏

(سوره رعد، آيه 11)‏

‏"خداوند وضعيت و سرنوشت هيچ ملتي را تغيير نمي دهد مگر زماني كه خودشان درصدد تغيير آن برآيند."‏

‏‏
‏ با سلام و تحيت و ضمن تقدير از توجه شما نسبت به مسائل جاري و‏ ‏سرنوشت ساز كشور.

‏جواب 1 - جنبش مذكور كه جلوه و تبلوري واقعي از مطالبات به حق‏ ‏اكثريت مردم ايران در سالهاي متمادي است ، هرچند تاكنون با برخورد‏ ‏خشن و شديد جناح تندروي حاكميت روبرو شده است ، ولي دستاوردهاي‏ ‏داخلي و خارجي آن قابل انكار نمي باشد. اين جنبش در داخل كشور‏ ‏توانسته است فرهنگ مسالمت آميز مطالبه حقوق تضييع شده اقشار‏ ‏وسيعي از مردم در انتخابات و حوادث پس از آن را تا حد زيادي نهادينه‏ ‏كند و از طرفي ماهيت خشن جناح تندرو و سركوبگر را به خوبي افشا‏ ‏نمايد; و البته هزينه هاي سنگيني را براي آن تحمل نموده است . اين پديده‏ ‏نشانه آن است كه مردم به كمتر از رسيدن به مطالبات بر حق خود قانع‏ ‏نمي شوند و كشتار و ارعاب و تهديد و بگير و ببندها و محاكمات غير شرعي‏ ‏و غير قانوني و محكوميت هاي سنگين و غير عادلانه فعالان سياسي و‏ ‏آزاديخواهان و نيز تبليغات دروغ و فريبنده ، تأثيري در عزم و اراده آنان‏ ‏ندارد. در بعد خارجي نيز توانسته است نظر كشورهاي جهان و بخصوص‏ ‏جوامع مترقي و سازمان هاي مدافع حقوق بشر را نسبت به مظلوميت و‏ ‏خواسته هاي به حق خود معطوف داشته و در ارزيابي سياسي ، قدرت‏ ‏واقعي ملت را به جهانيان نشان دهد.

‏جواب 2 و 3 - از جمله عواملي كه ممكن است مانع گسترش جنبش به حق‏ ‏مردم شود، يكي شعارهاي انحرافي ساختارشكن و عكس العمل هاي‏ ‏نامناسبي است كه به سوژه اي براي سركوب مردم توسط جناح تندرو‏ ‏تبديل خواهد شد. جنبشي كه خواسته هاي منطقي و مشروع و قانوني دارد و‏ ‏مي‎تواند آنها را به شكل مسالمت آميز و معقول مطرح كند، نبايد احيانا‏ ‏گرفتار رفتارهاي عكس العملي در برابر خشونت ها و سركوبگري ها شود و‏ ‏بسا شعارهايي را مطرح كند و يا واكنش هايي را از خود نشان دهد كه در‏ ‏نهايت مطابق خواسته جناح تندرو حاكميت و به نفع آنان باشد; و چه بسا‏ ‏اين مسائل توسط ايادي آنان جهت انحراف نهضت به وجود مي‎آيد،‏ ‏چنانچه بارها مردم بعينه نيروهاي آنها را در حال تخريب اماكن و اموال‏ ‏عمومي و شخصي ديده اند.

‏ ‏عامل ديگر، انتظار پيروزي زودرس و عجولانه است . جنبش مذكور‏ ‏نبايد در رسيدن مردم به حقوق خود، عجله و بي حوصلگي نشان دهد. صبر‏ ‏بر شدائد و مصائب و مقاومت در راه حق و امر به معروف و نهي از منكر و‏ ‏همچنين مقاومت براي احقاق حقوق ، از آموزه هاي مهم ديني است كه در‏ ‏قرآن و روايات روي آن تأكيد فراوان شده است .

‏ ‏عامل سوم ، اختلاف سليقه ها در روش احقاق حقوق و امر به معروف و نهي‏ ‏از منكر است كه مي‎تواند آسيب جدي به نهضت و حركت مردم وارد نمايد.‏ ‏در اين راستا شخصيت هاي معتمد مردم و مؤثر در جنبش مي‎توانند با‏ ‏شفاف سازي خواسته هاي قانوني و شرعي مردم و تفاهم كامل با يكديگر‏ ‏مانع بروز عوامل مذكور و موجب تقويت حركت هاي مردمي و مصونيت‏ ‏آن از آسيب هاي محتمل باشند.

‏جواب 4 - بديهي است كساني كه در راه احقاق حقوق مردم تلاش مي‎كنند‏ ‏و در حقيقت به وظيفه مهم شرعي و ملي امر به معروف و نهي از منكر عمل‏ ‏مي‎كنند در درجه اول ، بايد خود عامل به حق و معروف ، و تارك منكر و‏ ‏باطل باشند، و مرزهاي ديني و اخلاقي را كاملا حفظ و مراعات نمايند تا‏ ‏عمل و حركتشان در راه رضاي خالق و مصالح مخلوق منشأ آثار خير قرار‏ ‏گيرد.

‏ ‏در خاتمه براي چندمين بار به عنوان نصيحت و خيرخواهي براي حاكميت‏ ‏يادآور مي‎شوم : راهي كه مسئولين و تصميم گيرندگان نظام در پيش‏ ‏گرفته اند جز به ضرر دين و دنياي خودشان و مردم نخواهد بود. تمكين به‏ ‏همه اصول قانون اساسي و به رسميت شناختن حقوق ملت و عمل به آن‏ ‏بهترين راه براي نشان دادن حسن نيت حاكميت است . انحصارطلبي و‏ ‏خودمحوري و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم ، و محاكمات‏ ‏غير شرعي و غير قانوني فعالان سياسي خدمتگزار و شناخته شده و‏ ‏محكوميت هاي سنگين براي آنان ، عاقبتي جز انزواي بيشتر كشور و نظام در‏ ‏دنيا و فاصله گرفتن بيشتر مردم از حاكميت و تخريب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهايت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت .‏ ‏اميدوارم مسئولين مربوطه هرچه زودتر مسير باطل خود را اصلاح نمايند‏ ‏و رضايت خالق و خلق را تحصيل نمايند.
‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .


‏10 آذر ماه 1388‏

‏حسينعلي منتظري ‏






2 commenti:

  1. ham shoare enherafi midam va ham ajale daram. shomaro ham ehtiaj nadaram aziz. didar dar chaharshanbe soori.

    RispondiElimina
  2. روحش شاد . حیف که خیلی زود از بین ما رفت

    RispondiElimina