domenica 10 ottobre 2010

اگر کسی وقف دانشگاه آزاد را به هم بزند، خدا از او قوی‌تر است و پس می‌گیرد

اگر کسی وقف دانشگاه آزاد را به هم بزند، خدا از او قوی‌تر است و پس می‌گیرد

امروز:دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به ابراز تردید رسانه‌های راست‌گرا در تایید وقف دانشگاه آزاد اسلامی از سوی چهار مجتهد، متن دقیق اظهارات هاشمی رفسنجانی را بر اساس نوار سخنرانی‌اش منتشر و تاکید کرد که هاشمی بر عدم وقف اموال دولتی از بین اموال دانشگاه آزاد اشاره کرده و نیز خاطرنشان کرده است که نظر موافق رهبری نیز در این باره اخذ شده است.

در اطلاعیه دفتر هاشمی رفسنجانی همچنین به نام موسوی‌اردبیلی، هاشمی‌رفسنجانی، سید حسن خمینی، قمی و موسوی بجنوردی به‌عنوان مجتهدان امضاکننده وقف دانشگاه آزاد اشاره شده است. پیش از این رسانه‌های وابسته به دولت، اشاره هاشمی به تایید وقف توسط چهار مجتهد را زیر سؤال برده بودند.

متن کامل اطلاعیه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وقف اموال دانشگاه آزاد، بدین شرح است:

شیوه مذموم و غیرپسندیده مصادره به مطلوب سخنرانی‌ها که طی سال‌های اخیر بر فضای رسانه‌ای کشور سایه انداخته، یک بار دیگر توسط برخی رسانه‌ها تکرار شد و به‌ خاطر عدم اطلاع رسانه‌های دیگر و استناد آنها به دو خبرگزاری معروف و رسمی کشور یعنی خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری فارس، مستمسک اظهارنظرهای متفاوت و بعضاً توهین‌آمیز نسبت به سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مجتمع دانشگاهی بابل شده است.

در صورتی که رئیس مجلس خبرگان رهبری در خصوص وقف به چند مورد اشارات مؤکد کرده‌اند:

۱- اگر اموال دولتی در اموال دانشگاه آزاد باشد، مشمول وقف نمی‌شود.

۲- چهار مجتهد عضو هیأت مؤسس یعنی حضرات آیات و حجج‌الاسلام موسوی‌اردبیلی، هاشمی‌رفسنجانی، سید حسن خمینی، قمی و همچنین آیت‌الله بجنوردی به‌عنوان ناظر، بر شرعی بودن وقف صحه گذاشتند.

۳- نظر فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه اخذ شده است.

۴- فکر نمی‌کنم خداوند اجازه دهد کسی این وقف را به هم بزند و اگر کسی این کار را کرد، خداوند از او قوی‌تر است و وقف را برمی‌گرداند.

معلوم نیست رسانه‌های مدعی حقیقت‌گویی و اطلاع‌رسانی واقعی با چه نیتی بر حذف و اضافه سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طی سالهای اخیر اصرار می‌ورزند و متأسفانه بعضی از افراد مسئول اما بی‌اطلاع، سخنانی را بر زبان می‌آورند که شأن مسئولیت خویش را زیر سؤال می‌برند.

برای اینکه "تا سیه‌روی شود هر که در اوغش باشد " متن سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، موضوع دانشگاه آزاد که در آیین افتتاح مجتمع دانشگاهی بابل ایراد کردند و عیناً از نوار پیاده شده و در صورت لزوم قابل ارائه به همه مراکز اطلاع‌رسانی می‌باشد، جهت تنویر افکار عمومی در ذیل می‌آید:

"... فکری که ما برای دانشگاه آزاد اسلامی داریم، و این اموال عظیمی که الان جمع شده و با این نیروهای فوق‌العاده‌ای که به وجود آمده و هر سال هم به سرعت دارد اضافه می‌شود، فکر کردیم که انشاءالله این را جاویدان کنیم. ما وقف کردیم، با فتوای جمعی از مراجع و شخص رهبر انقلاب و فتوای خودمان که چهار نفر مجتهد بودیم، در هیأت مؤسس بررسی کردیم و همه ما فتوایمان این بود. این اموال وقف شد، الان وقف است، صیغه وقف را خواندیم، قبض و اقباض انجام شد.

به ثبت هم رسید و فکر نمی‌کنم که خداوند اجازه بدهد هیچکس، بتواند این وقف را به هم بزند و اگر کسی بتواند به هم بزند، خدا از او قوی‌تر است و پس می‌گیرد یک روزی، ما خیلی موقوفات داریم که (زمانی) گرفتند، ولی دوباره برگشته امروز، هیچ شبهه‌ای ندارد. در هر محفلی می‌خواهید بحث کنید.

گاهی می‌آیند و می‌گویند مثلاً اموال دولتی در اینهاست. اولاً اموال دولتی در آن نیست. همین زمین اینجا را مثل می‌زنم. آن موقع که ارزان بود، آقای قلی‌پور ۲ میلیون تومان خرید. چند سال بعد محیط زیست، آمد و گفت: ما ۲ میلیون قبول نداریم. دوباره قیمت‌گذاری شود که فکر می‌کنم ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان گرفتند که آخرش حل شد. همین الان اگر استانداری به دانشگاه آزاد کمک کند، زمینی را اختصاص می‌دهند و قیمت زمین را به روز می‌گیرند. این که دیگر مال دولت نیست. دانشگاه آزاد خریده است. یا فرض کنید جایی را بخشیده باشند که وقتی بخشیدند، مال آن مؤسسه می‌شود.


آخرین فرض اینکه اگر چیزی از اموال دولت در دانشگاه آزاد باشد، وقف نیست. ما اموال دانشگاه را وقف کردیم. فتوای آن هم فتوای رهبری است که در شورای انقلاب فرهنگی خوانده و در آنجا ثبت شده. تعبیرشان این است که هر گروهی که تصرّف مالکانه در ملکی دارند، حق وقفش را هم دارند. تقریباً این اجماعی است. از زمان مرحوم صاحب عروة و بعد اکثر فقها همین فتوا را دارند. قبل از آن هم فقط در زمان کاشف الغطاء فتوای دیگری شده و بقیه همه همین است و تقریباً اجماع فقهی است و این اموال قطعاً وقف است و قطعاً می‌ماند.

من امیدوارم هیچ کس به خودش جرأت ندهد که کارهای بزرگی که می‌تواند صدها سال دانش کشور را تضمین بکند و آموزش کشور و تحقیقات کشور را تضمین بکند، [تضعیف کند] اصلاً پایگاه عظیم ثابت توسعه حکومت اسلامی و ایران خواهد بود.

Nessun commento:

Posta un commento